Które części najszybciej psują się w ciągnikach?

Ciągnik stanowi fundament wyposażenia każdego gospodarstwa rolnego – bez niego użycie jakichkolwiek maszyn jest w praktyce niemożliwe. Jednocześnie trudne warunki pracy, w tym wysokie obciążenia, zapylenie i inne zanieczyszczenia oraz wysoka temperatura powodują, że jest on narażony na różnego rodzaju usterki. Nie wszystkie komponenty są jednak w równym stopniu wystawione na działanie szkodliwych czynników – niektóre psują się częściej od innych.

Opony

Jako element, który ma kontakt z podłożem, opony są bardzo narażone na różnego rodzaju uszkodzenia mechaniczne – wystarczy wjechać na skrywający się pod powierzchnią ziemi kamień o ostrzejszych krawędziach, by rozciąć gumę. Niektóre z tych uszkodzeń da się naprawiać, stosując wulkanizację na ciepło lub zimno, jeśli jednak są one zbyt rozległe, jedynym wyjście jest wymiana ogumienia. Opony i dętki należy jednak zmieniać nawet wtedy, gdy nie uległy one żadnym uszkodzeniom. Wynika to z faktu, że guma użyta w ich produkcji z czasem zmienia swe właściwości, traci elastyczność i przez to staje się jeszcze bardziej podatna na uszkodzenia.

Układ hydrauliczny

Układ hydrauliczny odpowiada za zasilanie maszyn towarzyszących, a zatem jego awaria powoduje, że wykonanie prac polowych jest albo utrudnione albo całkowicie niemożliwie. Wysokie obciążenia negatywnie wpływają na jego trwałość i sprawność – wystarczy nieszczelność przewodów transportujących płyn hydrauliczny bądź uszczelek, by doszło do spadku ciśnienia w układzie. Tym samym cały układ traci swoją moc i wydajność.

Elektronika

Współczesne ciągniki rolnicze to maszyny wyposażone w bardzo rozbudowane system elektroniki, w tym między innymi czujniki monitorujące działanie pozostałych podzespołów. Z jednej strony jest to duże ułatwienie, z drugiej jednak skomplikowanie układów elektronicznych stwarza ryzyko wystąpienia usterek, wynikających np. z kontaktu z wilgocią czy zanieczyszczeniami. Te same czynniki mogą powodować usterki w obrębie układu elektrycznego, niezbędnego do rozruchu oraz pracy oświetlenia.

Silnik ciągnika

Serce ciągnika, czyli jego jednostka napędowa składa się z ogromnej ilości części, które w wyniku dużego obciążenia, tarcia, ciepła i wibracji będą zużywać się. Do takich elementów zaliczamy między innymi pierścienie tłokowe oraz uszczelki głowicy. Silniki ciągników często wyposażane są w turbosprężarki, które pozwalają znacznie zwiększyć moc jednostki napędowej, wykorzystując do tego ciśnienie spalin. Niewłaściwe użytkowanie takich maszyn, m.in. zbyt wczesne wchodzenia na wysokie obroty czy brak regularnej wymiany oleju silnikowego może doprowadzić do awarii całego silnika.

Przekładnie i łańcuchy

W trakcie prac polowych intensywnie wykorzystywane są różnego rodzaju przekładnie – ich zadaniem jest kierowanie ruchem takich zespołów jak ładowacze czołowe. W wyniku niedostatecznej konserwacji one również mogą ulegać usterkom. To samo dotyczy również łańcuchów odpowiedzialnych za przenoszenie napędu.

Jak radzić sobie z usterkami?

Tak samo jak w przypadku chorób, najlepszym sposobem radzenia sobie z usterkami jest zapobieganie im, czyli odpowiednia profilaktyka. Kluczowym jej elementem jest używanie ciągnika wyłącznie w sposób zalecany przez producenta i w ramach określonych przez niego limitów, dotyczących np. maksymalnego obciążenia – przykładem jest tutaj układ hydrauliczny. Jednak nawet pojazd, który jest eksploatowany zgodnie z zaleceniami prędzej czy później ulegnie awariom jeśli nie będzie odpowiednio konserwowany i serwisowany. Im dokładniejsza kontrola stanu technicznego ciągnika, tym większa szansa na wczesne wykrycie zużycia lub uszkodzenia elementów, które mogą przerodzić się w bardzo poważną awarię.

Jeśli kontrola ciągnika – wykonana we własnym zakresie lub przez fachowca – wykazuje, że jeden lub więcej elementów nie nadaje się do dalszego użytku, należy go jak najszybciej wymienić. Należy pamiętać, że nawet niepozorna część może stać się przyczyną całkowite wyłączenia ciągnika z użytku – a tym samym sporych strat finansowych. Dlatego w pierwszej kolejności należy zwrócić uwagę na zużycie takich części jak łożyska, paski klinowe czy filtry.

Produkt został dodany do ulubionych
Produkt dodany do porównania