Co świadczy o zużyciu alternatora?

Alternator to jeden z tych elementów samochodu, o którym nie myśli się za wiele w czasie codziennej eksploatacji pojazdu. W rzeczywistości jednak pełni on bardzo ważne funkcje i podlega takiemu samemu zużyciu, jak inne komponenty. Jego usterka prowadzi do zaburzenia pracy całej maszyny, a w ostateczności do jej całkowitego unieruchomienia. Aby uniknąć takich sytuacji warto wiedzieć jakie są objawy zużywającego się alternatora.

Czym jest alternator i jak działa?

Alternator to nic innego jak prądnica prądy przemiennego – innymi słowy jest to urządzenia służące do wytwarzania energii niezbędnej do ładowania akumulatora i zasilania instalacji elektrycznej samochodu, a więc między innymi oświetlenia, komputera pokładowego, radia, elektrycznie sterowanych szyb etc. Alternator jest de facto ważniejszym elementem niż akumulator, który służy jedynie jako magazyn energii niezbędnej do rozruchu silnika oraz zasilenia pracy układów elektrycznych pojazdu w czasie, gdy silnik jest wyłączony.

Jak zbudowany jest alternator? Jego dwa główne elementy to nieruchomy, uzwojony stojan, nazywany również twornikiem oraz, również uzwojony, wirnik. Wirnik połączony jest za pośrednictwem pasa wielorowkowego bądź klinowego do wału korbowego pojazdu – dzięki temu może obracać się z dużą prędkością. To właśnie w wyniku ruchu obrotowego wirnik wytwarza pole magnetyczne i tym samym wywołuje indukcję magnetyczną – w ten sposób powstaje prąd przemienny, który dzięki krzemowym diodom prostowniczym zamieniany jest na prąd stały. Wytworzona energia jest za pomocą specjalnego łącza przesyłana następnie do akumulatora oraz instalacji elektrycznej. Prawidłowo działający alternator wytwarza prąd o napięciu od ok. 13,8 do 14,5 V – przy napięciu niższy dochodzi do rozładowania akumulatora, wyższa zaś może prowadzić do jego uszkodzenia.

Jak rozpoznać zużyty alternator?

Mimo swej prostej konstrukcji alternator podobnie zresztą jak i wszystkie mechaniczne elementy pojazdu, podlega zużyciu. W pewnym momencie staje się ono na tyle poważne, że pracy pojazdu zaczynają towarzyszyć specyficzne objawy. Oczywistym sygnałem, który powinien skłonić do kontroli alternatora jest zapalająca się podczas uruchamiania silnika kontrolka w kształcie akumulatora – informuje ona o wszelkich problemach z instalacją elektryczną. Zdarza się jednak, że system diagnostyczny pojazdu zawodzi i kontrolka ostrzegawcza nie zapala się. W takich sytuacjach o zużyciu lub usterce alternatora może świadczyć:

  • brak zapalającej się kontrolki ładowania akumulatora po włączeniu zapłonu,
  • nadmiernie częste rozładowywania akumulatora,
  • niejednostajne świecenie świateł, wywołane spadkami napięcia,
  • narastający wraz ze wzrostem obrotów hałas dobiegający z komory silnika.

Co może prowadzić do usterek alternatora?

Alternator może ulec uszkodzeniu z wielu różnych przyczyn. Pierwszy, najczęściej występujący, to zużycie jego elementów roboczych, takich jak pasek klinowy czy łożyska utrzymujące wałek. Pozostałe czynniki wywołujące awarie to pęknięcie obudowy, wystąpienie zwarcia czy zanieczyszczenia osadzające się w mechanizmie.

Jak rozwiązać problem zużytego alternatora?

Wadliwy alternator można naprawiać, dokonując regeneracji, to jest przeglądu jego konstrukcji, oczyszczenia jej i wymiany elementów uszkodzonych lub w nadmiernym stopniu zużytych. Inną opcją jest wymiana urządzenia na nowe – w naszej ofercie posiadamy szeroki wybór alternatorów do różnych maszyn rolniczych. Warto rozważyć obie opcje pod kątem kosztów – regeneracja jest opłacalna wyłącznie w sytuacji, kiedy uszkodzenia alternatora są niewielkie i można je naprawić wymieniając pojedyncze elementy. Wraz ze stopniem zużyciu rosną jednak koszty, a cała naprawa nie daje gwarancji, że urządzenie odzyska swoją dawną sprawność. Kupno nowego, nieużywanego urządzenia może okazać się dużo lepszą inwestycją. Co prawda koszt urządzenia jest nieco wyższy, jednocześnie jednak będzie działać ono sprawniej i dłużej, niż element naprawiany. Ponadto, nowe alternatory objęte są gwarancją.

Szukasz alternatora do ciągnika lub kombajnu? Skontaktuj się z nami – pomożemy Ci wybrać rozwiązanie odpowiednie dla Twojego sprzętu.

Produkt został dodany do ulubionych
Produkt dodany do porównania

Strona wykorzystuje pliki cookies. Zapoznaj się z naszą polityką prywatności